Apple-oogst

panoramalogoArtikel verscheen eerder in Panorama 42 (19-26 oktober 2011)

Als beroemde mensen doodgaan geven we daar makkelijk geld aan uit. André Hazes en Michael Jackson schoten meteen de hitlijsten in. Trekken we ook onze portemonnee omdat Apple-voorman Steve Jobs er niet meer is? Panorama zoekt uit wat het bedrijf wint bij het grote verlies, maar dat blijkt geen appeltje-eitje.

De man van de Mac, iPad, iPod en iPhone: we vinden hem machtig interessant. De biografie over hem komt versneld uit en op tv wijdde De wereld draait door een hele aflevering aan Jobs’ overlijden. Zelfs bij het bedrijf waar hij voor 130 dollar per stuk zijn zwarte coltruien bestelde is het een gekkenhuis.

Apple Nederland houdt de kaken stijf op elkaar. Er worden nooit cijfers per land gegeven en medewerkers hebben geen individuele mening, zelfs niet over DWDD. De enige die daarover iets zou mogen zeggen is Jobs’ opvolger Tim Cook, maar die heeft waarschijnlijk niet gekeken.

Media Markt in Utrecht heeft ook al geen duidelijk antwoord op onze vraag. “Wij verkopen sowieso veel Apple-producten.” Bij iCentre in de Rotterdamse Bijenkorf is de belangstelling merkbaar toegenomen. De verkoop is in elk geval niet gedááld, zegt men. Bij Pro Warehouse in Amsterdam, dat ook aan bedrijven levert, worden nu wel meer Apple-producten verkocht. Daar blijkt de charismatische Jobs echter weinig mee te maken te hebben. De verkoop stijgt elk laatste kwartaal, omdat er dan overschotten worden gedumpt – tegen lagere prijzen.

Wat Jobs’ overlijden op langere termijn betekent voor Apple is afwachten. Voorlopig wordt stevig verdiend aan de iPhone 4S, die eind oktober ook in ons land verkrijgbaar is. Alles bij elkaar opgeteld komen we hoe dan ook toch op een verlies uit.

Dit bericht is geplaatst in Panorama. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *